سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

هلال

 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 19

انتخاب فیلم "عایشین" که داستان زندگی ساکنان باریکه غزه پس از جنگ سال 2009 رژیم صهیونیستی علیه این منطقه است، برای نمایش در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم های مستند "الجزیره" مساله ای تصادفی نبود.

همچنین اعطای جایزه بهترین عکاس به اسامه سلوادی تصویر بردار مجروح فلسطینی که با دروبین خود میلیون ها عکس درباره اوضاع فلسطین را به تصویر کشیده بود مساله ای اتفاقی نبود.

بزرگداشت غزه در مراسم افتتاحیه این جشنواره به مانند پیام همبستگی و درخواست ششمین جشنواره فیلم های مستند الجزیره برای آزادی و لغو محاصره باریکه غزه بود که ساکنان آن در بزرگترین زندان جهان به سر می برند.

این همبستگی و پیام آزادی خواهی را می توان در فیلم های متعددی که در این جشنواره شرکت کرده بودند؛ از جمله فیلم های "عایشین"، "غزه إننا قادمون" و "بین الحقیقة و النار" به وضوح مشاهده کرد.

وضاح خنفر مدیر کل شبکه ماهواره ای الجزیره در گفتگوی ویژه با پایگاه اینترنتی اسلام آنلاین خاطر نشان کرد که شعار این جشنواره "آزادی" بود و در همین راستا تلاش کردیم تجارب پژوهشگران و فعالان سراسر جهان؛ از آمریکای لاتین گرفته تا فلسطین را در زمینه مساله آزادی به معرض نمایش بگذاریم.

وی افزود در مقایسه با سال های گذشته شرکت کنندگان زیادی از کشورهای مختلف جهان در جشنواره امسال دوحه شرکت کرده بودند و استقبال از این جشنواره به نسبت سال های قبل واقعا بی سابقه بود. نکته مهمتر اینکه این جشنواره به همایشی برای تولید کنندگان فیلم های مستند بویژه در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده بود و می توان گفت که این جشنواره نخستین و مهمترین جشنواره فیلم های مستند کشورهای در حال توسعه و منطقه جنوب بود.
 

مراسم افتتاحیه

ششمین جشنواره فیلم های مستند عصر روز دوشنبه 19/4/2010 با حضور شیخ حمد بن ثامر آل ثانی رئیس هیات مدیره شبکه ماهواره ای الجزیره کار خود را آغاز کرد و قرار است به مدت 4 روز و تا روز پنجشنبه به برنامه های خود ادامه دهد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره وضاح خنفر طی سخنانی به تشریح اهمیت اقدام این جشنواره در انتخاب شعار "آزادی" پرداخته و از این جشنواره با عنوان هدیه ای به تمامی شیفتگان و طرفداران آزادی در سراسر جهان نام برد.

وی افزود ما امسال جشنواره خود را به شعار "آزادی" مزین ساخته ایم و می خواهیم بدین وسیله از تمامی افرادی که به نحوی با استفاده از دوربین های خود صحنه های مربوط به آزادی خواهی را به تصویر کشیده اند و تمامی کسانی که با آثار و فعالیت های خود سعی در تحقق آزادی را داشته اند، تقدیر و تشکر کنیم.

عباس ارناووط مدیر جشنواره سخنران بعدی این مراسم بود که به تشریح اهمیت و جایگاه تصویر و حرفه تصویر برداری پرداخت و گفت:«بشر نخستین نامه های خود را به شکل تصاویر و با رسم اشکال به رشته تحریر درآورد.. تا اینکه بعدها زبان ها رواج پیدا کردند و تصویر جایگاه خود را از دست داده و به شاهد بی اعتبار تبدیل شد، اما در نهایت بار دیگر توانست در قالب هنر در صحنه خودنمایی کند.

وی پس از آن به تمجید از اسامه سلوادی تصویربردار مجروح فلسطینی و چهره برجسته جشنواره امسال پرداخت و در وصف وی گفت:« سلوادی با قلم دوربین خود در صدد نگارش تاریخ ملت و سرزمین خود برآمده است و با صداقت بی نظیر و شک و شبهه ناپذیری به این کار خود ادامه می دهد و روح مبارزه جویی و جنگندگی در راه به مقصد رساندن امانت همچنان در وجود او زنده است.»

این تصویر بردار فلسطینی زمانی که بر روی ویلچر خود برای گرفتن جایزه ویژه به روی سن می رفت با تشویق گرم حضار مواجه شد و جشنواره دوحه به خاطر یک میلیون تصویری که سلوادی درباره مساله فلسطین ثبت و ضبط کرده بود، از وی تقدیر و تشکر به عمل آورد.

"عایشین"

پس از آن فیلم کوتاه مراسم افتتاحیه با نام "أصابع حیة" به کارگردانی روبرتو چیلی به نمایش درآمد که داستان زندگی یکی از موسیقی دانان برجسته کوبایی به نام فرانک فرناندز است و مراحل مختلف زندگی وی از زمان کودکی را به تصویر می کشد و عشق وی به موسیقی و پیانو زدن را نشان می دهد.

در میان فیلم های بلند نیز فیلم 85 دقیقه ای "عایشین" که از تولیدات شبکه کودک الجزیره بود و نیکولا فادیموف سوئیسی آنرا ساخته است، به عنوان دومین فیلم مراسم افتتاحیه جشنواره به نمایش در آمد. این فیلم داستان زندگی ساکنان باریکه غزه پس از حمله نظامی سال 2009 ارتش صهیونیستی به این منطقه است و سعی دارد با استفاده از تصویر و صوت جرایم ضد انسانی رژیم صهیونیستی در غزه را به جهانیان نشان دهد.

دوربین فادیموف با گشت و گذاری در خیابان ها و میادین شهر غزه آثار خرابی های برجای مانده از جنگ غزه و مشکلات ساکنان این منطقه را به تصویر می کشد و سپس روانه ساحل زیبای غزه می شود که هیچ اثری از ماهی ها در آن دیده نمی شود. در ادامه این فیلم، صف های طویل و دراز شهروندان فلسطینی در گذرگاه مرزی رفح نشان داده می شود که برخی از آنها سعی در سفر به خارج به منظور مداوای بیماری خود و یا دسترسی به دارو دارند.

مدارس باریکه غزه صحنه بعدی است که دوربین فادیموف وارد آنها می شود و پس از آن نیز به منازلی سر می زند که خانواده های فلسطینی ساکن آنها عزیزان خود را از دست داده اند و کودکان آنها در جریان بمباران ها زخمی شده و برخی از نوزادان در نتیجه استنشاق گاز فسفور در آستانه مرگ قرار گرفته اند و حتی باغ حیوانات نیز از بمباران های ارتش صهیونیستی در امان نمانده است تا حیوانات آن مومیایی شوند.

در این شرایط، برخی جوانان هنوز امید خود را از دست نداده اند و گروه موسیقی رپ با نام " DARG TEAM " تشکیل داده اند تا با زبان موسیقی و با سر دادن ترانه های همنام فیلم "عایشین" اعتراض خود به وضعیت موجود و تجاوزات صورت گرفته را نشان دهند.

در مراسم افتتاحیه جشنواره شخصیت های بزرگی از جمله حمد عبد العزیز الکواری وزیر فرهنگ قطر و جمع کثیری از هنرمندان جهان عرب از جمله محمد صبحی، درید لحام و محفوظ عبد الرحمن به همراه هیات های ویژه ای از کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، ترکیه و کوبا حضور داشتند.

دوحه پایتخت فرهنگی

شیخ حمد بن ثامر آل ثانی رئیس هیات مدیره شبکه ماهواره ای الجزیره طی اظهاراتی در مراسم افتتاح نمایشگاه تولید فیلم که در حاشیه این جشنواره برگزار می شد، تاکید کرد که ششمین جشنواره بین المللی فیلم های مستند الجزیره تفاوت زیادی با جشنواره های قبلی دارد و فیلم های مختلفی از اقصی نقاط جهان در این جشنواره شرکت کرده اند.

وی با حمایت از پخش فیلم های جشنواره در خارج از سالن اصلی به منظور حضور بینندگان بیشتر ابراز امیدواری کرد که این مساله بر موفقیت جشنواره تاثیر مثبت داشته باشد. شیخ حمد درباره مشارکت جوانان در جشنواره و موفقیت برخی از آنها در دریافت جوایز اظهار داشت که ما سعی در تشویق جوانان به ورود به عرصه تولید فیلم های مستند داریم و این روند را از دوره پنجم شروع کرده ایم. وی همچنین برگزاری این جشنواره همزمان با برگزاری جشن های دوحه پایتخت فرهنگی جهان عرب را باعث رونق بیشتر آن بویژه در بخش فیلم های مستند دانست.
 

198 فیلم

در این جشنواره 198 فیلم (51 فیلم بلند، 73 فیلم متوسط و 53 فیلم کوتاه) از 94 کشور جهان به نمایش در خواهد آمد و برای اولین بار این فیلم ها در محیط های متفاوتی مانند بازار "واقف" و مجتمع "حیاة بلازا" و نیز هتل شیراتون در شهر دوحه و هتل السلطان در شهر الخور پخش خواهند شد.

در حاشیه این جشنواره همایش ها و کارگاه های متعددی از جمله همایش "فیلم های مستند: تقویت فرهنگ حقوق بشر" و همایش "سینمای مستند اتحادیه جماهیر شوروی سابق.. آغاز"، همایش "جمعیت سینمای جوان ایران"، "جشنواره های سینمای جنوب" برگزار خواهد شد.

از جمله کارگاه هایی نیز که قرار است در حاشیه جشنواره مذکور برگزار شود می توان به کارگاه آموزشی کارگردانان فیلم های مستند درباره نحوه استفاده از اطلاعات مجاز و کارگاه های مرکز آموزش و توسعه رسانه ای الجزیره اشاره کرد.

جوایز طلایی و جایزه هیات داوران به فیلم های بلند، متوسط و کوتاه در کنار جوایز ویژه سه مورد از بهترین فیلم های مربوط به مسائل کودکان و خانواده ها و سه جایزه دیگر آزادی حقوق بشر و نیز جایزه "افق جدید" از جمله جوایز ششمین جشنواره بین المللی فیلم های مستند الجزیره به شمار می رود.


 نوشته شده توسط هلال در پنج شنبه 89/2/9 و ساعت 12:32 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

هلال
هلال
دشمن بزرگ اسلام و بشریت صهیونیسم با تاریک کردن فضای جهان، توانسته است اهداف پلید و شوم خود را پیش ببرد. هلال سعی می کند با نور خود حقایق را نشان دهد.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 19
مجموع بازدیدها: 128822
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه